woensdag 13 september 2017

Sitsen in Friesland

Een paar weken geleden ging ik samen met mams, Mieke en Tineke in het kleine autootje van mams op weg naar Leeuwarden. We gingen de Sitsen-tentoonstelling in het Fries Museum bezoeken. Waarschijnlijk hebben heel veel quiltsters deze zelf ook bezocht, maar toch deel ik een aantal foto's die ik maakte daar. Want ik keek mijn ogen uit. En het ene stofje was nog mooier dan het andere. Ik zou ze allemaal wel in een volgende quilt willen stoppen.


Ik zie het zo voor me dat ik zo'n mooie kist vol met mooie sitsen zou bezitten. Wat een rijkdom!


En dit jurkje mogen ze zo van mij uitvoeren in een grotere maat. Ik zou het meteen kopen met die mooie plooen en dat heerlijke rozenstofje.


Ik speelde vroeger zelf ook met poppen, maar die waren lang zo mooi niet als deze. Dametjes op stand.


Hier een mooi jakje met opengewerkte details en dan zie je daaronder het fijnste quiltwerk. Zo mooi gemaakt. Het is soms toch echt jammer dat dit niet meer gedragen wordt (of maar heel af en toe)


Aan de foto hingen een aantal blokken waarop je het productieproces van begint tot eind van een sits kon volgen. Elke keer kwam er een kleurtje bij en werd het resultaat levendiger.


Hier een mooie mantel in mooi stemmig donkerpaars.


Dit is de voering van een zonnehoed. Daarmee moet je pronken als een pauw.

Hier zie je hoe vrouwen hun eigen keuze konden maken in stoffen voor hun kroplap.


Zelf de kinderkleding was soms uitgevoerd in sits. Van restjes werden bijvoorbeeld kinderjakjes of babymutsjes gemaakt.


Maar naast kleding werden de sitsen ook als interieurversierder gebruikt. Zoals hier in deze geweldig mooie quilt. WIM!!!


Of hier in deze sprookjesslaapkamer. Daar zou ik wel een tukje willen doen. Al denk ik dat ik niet veel zou slapen met al dat moois om me heen.


Tenslotte nog een schattig kinderjakje met een geweldig achterpand met een exotische vogel erop. En een lieflijk geborduurd kraagje met schattige hartjes. Helaas is de tentoonstelling inmiddels afgelopen, dus kun je geen bezoekje meer brengen. Maar mocht je het boek van de tentoonstelling ergens kunnen kopen, zeker doen. Het staat vol met prachtige foto's en heel veel uitleg over de sitsen van het Fries Museum.

2 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...