woensdag 30 september 2015

Amish quilts in Tilburg

Het was vandaag alweer tijd voor een quiltuitje samen met mams. Ik heb mijn groene peugeotje gewassen en volgetankt en na de files zijn we op pad gegaan naar Tilburg. Naar het De Pont Museum voor de tentoonstelling van James Turell en de Amish Quilts. 


Het museum is gevestigd in de oude wolspinnerij en hangt en staat vol met moderne kunst. Hoewel ik moderne kunst niet altijd even mooi vind, raak ik er altijd wel door gefascineerd en ontdek ik steeds nieuwe dingen, die me boeien.


Hoewel de Amish quilts niet door kunstenaars gemaakt zijn, maar door huisvrouwen uit Pensylvania, hebben ze wel de aantrekkingskracht van moderne kunstwerken door de eenvoudige motieven en de sterke kleuren.


Met als bonus dat ze ook nog eens supermooi gequilt zijn met super- superkleine steekjes. Echt inspirerend!


Eenvoudige bars gemaakt rond 1930 zijn nog steeds modern. Hier vond ik de combinatie van grijs met roze en bordeaux geweldig.


Bij deze quilt werd hetzelfde patroon gebruikt, maar door het gebruik van totaal andere kleuren, lijkt dit een heel andere quilt.

Ook doordat de quilts in een best wel leeg museum hingen, kregen ze nog een extra dimensie. Zoals hier bij dit doorkijkje.


Ook deze was alweer prachtig! Vooral dat randje fuchsia rondom het middenstuk vond ik de wow-factor hebben.


Een deel van de quilts hing in kleine kamertjes naast de grote zaal van het museum. In deze zogenaamde wolhokken werd de wol bewaard. 


Hier weer een schijnbaar eenvoudige quilt met eenvoudige vierkantjes en brede randen. Grappig is hierbij dat de randen verschillend verkleurd zijn gedurende de tijd.


Deze beauty was zelfs van maar 2 kleuren gemaakt.


En wat hem vooral bijzonder maakte was dat je echt kan zien dat dit gebruiksvoorwerpen zijn voor degene, die ze maakte. Je ziet de versleten plekken zitten. Maar toch zijn de quilts nog steeds stevig door het intensieve quiltwerk. Mams vertelde dat de ster met de krans eromheen in het midden van de quilt symbool staat voor Jezus. Toch grappig zo'n weetje.


Hier nog zo'n detail van het quiltwerk. Ik ben echt een beetje jaloers op de kleine steekjes. En het viel me op dat het gebruikte garen vaak een soort bruine kleur is. 


Bij deze quilt vond ik het quiltwerk heel mooi. Maar ook de mooie paarse kleur in het midden sprak me aan.

Zie je hoe mooi deze paarse cornerstone gequilt is? 


Dit is het laatste fotootje en deze laat vooral zien hoeveel verschillende quiltmotieven in één quilt gebruikt werden. Ik vind de orange peel-motieven geweldig.

Mocht je deze week nog tijd hebben, ga dan zeker even naar het De Pont Museum in Tilburg. Na 4 oktober zullen de quilts weer verdwenen zijn. Natuurlijk hebben we ook nog een bezoekje gebracht aan het winkeltje van Dorry, maar daar heb ik helaas geen foto's van. Wel heb ik een paar mooie lapjes gescoord! Mocht je haar winkeltje in Tilburg nog willen bezoeken dan moet je snel zijn. Vrijdag 2 oktober is ze voor het laatst open. 'T is maar dat je het even weet...

3 opmerkingen:

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...